ohsas-18001-norm.jpg

U wilt goed voor uw mensen zorgen. U besluit daarom aan de eisen uit de OHSAS 18001 norm voor arboveiligheid te voldoen. Hoe houdt u alle arbo-eisen die hieraan verbonden zijn scherp? In deze blog geven we de Top 5 meest voorkomende valkuilen tijdens OHSAS 18001 certificering weg én hoe u deze kunt voorkomen. Een goede voorbereiding is het halve werk! 

De meest voorkomende valkuilen op weg naar OHSAS 18001

De valkuilen die we in dit blog met u delen, zijn voortgekomen uit een onderzoek naar de meest geschreven afwijkingen van praktisch alle certificatieschema’s. Een groot aantal TUV specialisten hebben bijgedragen aan dit onderzoek om de dieperliggende oorzaken boven water te krijgen. Het resultaat is een compleet Trendrapport vol tips en praktijkvoorbeelden. In dit blog gaan we dieper in op de valkuilen die we constateerden tijdens OHSAS 18001 audits.

Verkrijg waardevolle inzichten in de valkuilen tijdens audits - Download het  Trendrapport Afwijkingen in Audits

 


 

1. Zijn de gevaren geïdentificeerd, risico’s beoordeeld en de beheersmaatregelen vastgesteld?

De belangrijke risico’s en gevaren om de arboveiligheid te bevorderen, worden in de praktijk niet altijd voldoende geïnventariseerd. Net als het actueel houden van de risico-inventarisatie. Daarnaast zien we dat men de beheersmaatregelen voor die risico’s niet vaststelt of uitvoert. De eerste stap is dat u al uw activiteiten in kaart gaat brengen. Dit is de basis. U gaat vervolgens inventariseren welke risico's hieraan verbonden zijn. Het onderwerp risico-inventarisatie wordt in veel gevallen onderschat. U heeft hier voldoende tijd voor nodig. Om deze tijd te krijgen is draagvlak nodig. De juiste manier van communiceren, kan u helpen bij het creeren van draagvlak bij management of directie.  

2. Zijn alle werkzaamheden beheerst?

In de praktijk zien we dat het op het onderwerp werkzaamheden beheersen, veelal misgaat bij het gebruik van niet (tijdig) gekeurde middelen, machines en gereedschappen. Wanneer u middelen gebruikt die niet tijdig gekeurd zijn, kunnen deze middelen een schijnveiligheid creëren. De oorzaak van het gebruik van niet gekeurde middelen, zit hem vaak in een gebrek aan aandacht tijdens controles. We zien in de praktijk situaties waarin de organsatie de aanwezigheid van keuringstickers wel checkt, maar de geldigheidsdata van die sticker vervolgens niet. Dit is zonde en een eenvoudig te voorkomen valkuil! 

3. Zijn incidenten, afwijkingen, corrigerende en preventieve maatregelen onderzocht?

De meeste afwijkingen op dit onderwerp worden geschreven omdat niet alle ongevallen worden geregistreerd. Dit komt omdat ongevallen niet altijd worden gemeld bij de KAM verantwoordelijke persoon. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Men is het vergeten of de melding komt niet bij de juiste persoon terecht. Voor een groot gedeelte heeft het echter te maken met de interne meldcultuur van de organisatie. Medewerkers voelen zich niet altijd vrij om ongevallen te melden. Om dit om te draaien kunt u beginnen uw organsatie aan te sporen zich open op te stellen, zodat zij een ongevallenmelding zien als kans om interne verbeteringen te signaleren. Bedank uw medewerkers daarom eens voor de bijdrage aan deze verbetering, door hen te bedanken! Een handig hulpmiddel is de Quickscan van Smile waarmee u uw eigen meldcultuur en de ‘volwassenheid’ hiervan kunt meten.

4. Zijn medewerkers bewust van, en bekwaam voor de taken in hun functie? Biedt de organisatie voldoende training? 

Wanneer een afwijking op het normelement 'bekwaamheid, training en bewustzijn' wordt geschreven, komt dit vaak omdat medewerkers niet in het bezit zijn van diploma´s of omdat deze niet (meer) geldig zijn. Het komt ook voor dat medewerkers sinds korte tijd een nieuwe functie bekleden en nog niet in het bezit zijn van het benodigde diploma. Scherp blijven op deze zaken pakt u aan door overzicht te houden. Houdt bij welke diploma’s er aanwezig zijn binnen uw organisatie en wanneer deze aan verlenging toe zijn. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld automatisering toe te passen, zoals het instellen van een digitale herinnering.

5. Bent u voldoende voorbereid op noodsituaties?

Uit de resultaten van de analyse blijkt dat er vaak onvoldoende rekening wordt gehouden met risicogevoelige situaties. Denk bijvoorbeeld aan het werken met gevaarlijke stoffen. Ook zien we vaak een gebrek aan registraties van bijvoorbeeld noodplannen en periodieke oefeningen van mogelijke noodsituaties. Ondanks dat het u niet direct iets oplevert, is het belangrijk dat u voldoende bewustzijn creëert rondom mogelijke gevaren. Het is erg makkelijk om de automatische piloot in te schakelen en op te gaan in de dagelijkse werkzaamheden. Hier is niets mis mee, maar soms is stilstand ook vooruitgang. Besluit eens stil te staan bij wat u aan het doen bent en vraag uzelf af; hoe kan dit een gevaar vormen voor mensen die hier werkzaam zijn? Identificeer de risico’s en tref passende maatregelen. Uw personeel zal u dankbaar zijn!

Bereid u voor op ál uw certificatieschema’s, download het Trendrapport

Om het u makkelijk te maken hebben we de resultaten van de gehele analyse voor u gebundeld in één handzaam document; het complete Trendrapport Afwijkingen tijdens Audits. Hierin zijn praktisch álle certificatieschema’s opgenomen, zoals ISO 14001, ISO 9001 en VCA. U kunt uw Trendrapport op elk gewenst moment raadplegen, tijdens iedere fase van certificeren. We wensen u veel succes met certificeren!

Download het Trendrapport hier.

 

Trendrapport Afwijkingen in Audits

Onderwerpen:

Kennis van KAM Alle onderwerpen Certificeren

mail icons 2

Stel uw vraag over

Certificering van managementsystemen, keurmerken en andere schema's

Planning en service voor certificering

Customer Service Center Certificatie

TÜV Nederland