MENU

certificaat-promotie.jpg

U heeft bloed, zweet en tranen gestoken in uw KAM werkzaamheden om het certificaat in de wacht te slepen. U wilt dan toch ook bekendheid geven aan deze prestatie? In dit blog laten we zien wat de waarde uw certificaat is en hoe u het certificaat kunt promoten om bij te dragen aan uw eigen carrière en aan uw organisatie. Hiermee laat u geen kans onbenut!


Wat is de waarde van uw certificaat? 

Het certificaat vertegenwoordigt meer waarde dan de meeste KAM-functionarissen benutten. Er zijn een tal van mogelijkheden om hier nog meer uit te halen, en de uitreiking is een mooi startpunt om dit op te pakken. Wanneer u het certificaat op de juiste manier communiceert, snijdt het mes aan drie kanten; u levert een commerciële bijdrage aan uw organisatie, u creëert draagvlak voor toekomstige KAM activiteiten en u draagt bij aan uw persoonlijke carrière!

Om deze doelen te kunnen bereiken is het belangrijk te begrijpen wat de waarde van het certificaat precies is. Daarom geven we een korte toelichting: 

  • Boost uw persoonlijke carrière

U zou geen enkele kans om uw succes aantoonbaar te maken aan u voorbij moeten laten gaan! Niet alleen voor uw organisatie en collega’s, maar ook voor uw eigen carrière. Waarom? Door uw successen aan te tonen, bouwt u een ‘track-record’ op van al uw behaalde prestaties. Deze prestaties laten aan buitenstaanders zien dat u aandacht besteedt aan externe communicatie, in samenwerking met uw collega’s, en dit staat weer goed op uw cv! 

  • Zet KAM op de kaart

Door het behaalde certificaat interne te communiceren, zet u KAM in een positief daglicht bij uw collega’s en directie. Dit bevordert het draagvlak voor toekomstige KAM activiteiten. Uw KAM activiteiten zorgen voor een toegevoegde waarde en hierdoor krijgt u in het vervolg misschien wel meer voor elkaar op het gebied van KAM!

  • Lever een commerciële bijdrage

Wanneer u het certificaat communiceert aan klanten, vertaalt u uw KAM activiteiten naar directe successen voor uw organisatie. Omdat u middels het certificaat laat zien dat u voldoet aan de verwachting en eisen van uw opdrachtgevers, onderscheidt u zich van uw concurrenten. Uiteindelijk kan dit bijdragen aan de omzetdoelstellingen van uw organisatie. En dit helpt uw commerciële collega´s weer in hun rol!

De 8 tips voor uw certificaat promotie 

1. Ga met uw commerciële collega’s om de tafel

Het startpunt om nóg meer waarde uit uw certificaat te gaan halen; ga met uw marketing en sales om de tafel. Wanneer u een kleine organisatie bent, gaat u met de mensen om tafel die een commerciële functie bekleden. Hierin is het vooral belangrijk om deze waarde op een effectieve manier te communiceren en te denken vanuit het perspectief van uw collega’s. U kunt hen helpen door de waarde van het certificaat door te vertalen naar het perspectief van de klant. Oftewel, het certificaat kan bijdragen aan het binnenhalen van meer klanten en daarmee meer omzet.

Het gesprek voeren
We adviseren u allereerst om aan uw commerciële team over te dragen welke waarde het certificaat vertegenwoordigt. Maak duidelijk wat het uw organisatie brengt, wat het betekent voor uw klanten en misschien wel de belangrijkste; hoe het uw commerciële collega’s kan helpen meer klanten binnen te halen! Wanneer zij het gesprek met u aan willen gaan, kunt u onderstaande 7 stappen samen doornemen en toepassen. Gebruik hiervoor het digitale beeldmerk en certificatiebeeldmerk welke u van uw certificatie instelling ontvangt. 

Tip: wanneer u denkt vanuit het voordeel voor uw commerciële collega´s, zijn zij eerder bereid met u samen te werken. Maak dus duidelijk wat dit voordeel is, zoals hoe het kan helpen uw organisatie te onderscheiden van concurrenten.

2. Verwerk uw certificering in uw drukwerk 

Het verwerken van uw behaalde certificaten in drukwerk is een mooie basis voor promotie. Denk hierbij aan briefpapier, folders, nieuwsbrieven etc. Het kost u weinig tijd, omdat het een eenmalige actie is. Het moment dat het certificaat in het drukwerk is verwerkt, wordt het overal zichtbaar, ook voor potentiele klanten!

Drukwerk voorwaarden 
Wanneer u besluit uw certificering in uw drukwerk te gaan verwerken, lees dan eerst de voorwaarden van de certificatie-instelling betreffende het gebruik van de beeldmerken. Hierin staat meestal opgenomen wat u wel en niet mag doen met beeldmerken

Tip: weet u dat u binnenkort gaat overstappen op een andere certificatie instelling? Let dan op bij het bijbestellen van folders of briefpapier waarin het oude logo is verwerkt.

3. Communiceer intern uw certificering

Omdat u bijdraagt aan interne verbeteringen in de organisatie, helpt het behalen van het certificaat voor u bij aan meer draagvlak voor KAM bij uw collega’s. Daarnaast kunt u interne communicatie zien als een mooi moment om iedereen te bedanken voor de inzet. U kunt het bijvoorbeeld verwerken in een interne nieuwsbrief, op intranet of u kunt een receptie organiseren. 

Tip: Laat een taart maken met het certificaat op de bovenkant, gegarandeerd succes bij uw collega's!

Tot slot is het intern communiceren van het certificaat een goed moment om aan uw sales medewerkers te laten weten dat het certificaat ook een commerciële waarde heeft. Zoals we al eerder benoemde, bent u van toegevoegde waarde omdat het certificaat uw marketing en sales collega's helpt bij te dragen aan de omzetdoelstellingen van de organisatie.

4. Promoot uw certificering online 

Website
Wijd een pagina op uw website aan uw certificering en de waarde van het certificaat (inclusief het digitale certificatiebeeldmerk). U zou dit kunnen onderbrengen onder uw communicatie over de missie en visie van het bedrijf. Vertel uw klanten dan ook wat de samenhang van het certificaat is met uw organisatie. Staat uw organisatie bijvoorbeeld voor duurzaamheid en is dit o.a. de reden dat u een ISO 14001 certificaat heeft behaald? Vertel dan wat en waarom u dit zo belangrijk vindt. 

Bent u ISO 9001 gecertificeerd? Breng dan een verwijzing aan van uw pagina naar de TUV pagina ISO 9001 gecertificeerde bedrijven. Hier kunnen uw klanten vanuit een onafhankelijk perspectief lezen over de waarde van uw certificaat en de waarde van een certificaat onder accreditatie.

Certificaat promoten

Social media
Op uw sociale kanalen kunt u een bericht wijden aan uw behaalde certificaat en hierin verwijzen naar uw websitepagina die over de certificering gaat.

5. Promoot uw certificering op uw bedrijfswagens

De snelweg is nog steeds een solide plek om zichtbaarheid te creëren. Wanneer u toch al van plan was om uw wagenpark te laten bestickeren, dan kost het u niets of niet veel extra’s om het beeldmerk van uw certificaat hierin mee te nemen

Tip: wanneer u weet dat er een nieuw certificaat aan zit te komen, houdt hier dan rekening mee in uw planning van uw wagenbestickering.

6. Lijst uw certificaten in 

Na een succesvolle eerste audit ontvangt u fysieke certificaten van uw certificatie-instelling. U wilt deze uiteraard met trots presenteren. Kies voor deze vorm van promotie een prominente plek, zoals de receptie, vergaderruimte, de ingang van uw pand of het kantoor van de directeur.

Tip: heeft u meerdere filialen? U kunt meestal voor een voordelige prijs het certificaat bijbestellen, zodat u deze in verschillende panden op kunt hangen.

certificaat-wel-geen-accreditatie.jpg


7. Vermeld de certificering op uw gevel 

U kunt uw certificaat aan de buitenkant van uw pand vermelden. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld het beeldmerk van uw certificering te verwerken in uw gevelborden of vlaggen aan de buitenzijde van uw pand.

8. Organiseer een evenement 

Wilt u een extra stap zetten in de promotie van uw certificaat? Organiseer dan bijvoorbeeld een klantendag, waarbij u de uitreiking door uw certificatie-instelling laat doen. U vangt hiermee twee vliegen in één klap; u maakt contact met uw klanten en u stelt uw klanten direct op de hoogte van uw prestatie! 

 

Maak ook een succes van de andere aspecten van uw rol in KAM

Na het behalen van het certificaat voor uw organisatie en het uitdragen hiervan heeft u een mooi begin gemaakt aan het succes van uw rol in KAM. In de Gids voor het succes van de KAM- coördinator bespreken we welke verantwoordelijkheden en vaardigheden nog meer van belang zijn om een succes te maken van uw functie. Til uw rol naar een nog hoger niveau.

Download de gids voor het succes van de KAM-coördinator hier.

 

Maak een succes van uw rol in KAM en download de Gids

Onderwerpen:

Kennis van KAM Alle onderwerpen Certificeren

Auteur

Deel deze pagina

Algemene vragen en opmerkingen

Tüv kantoor

TÜV Nederland

0499 - 339 500

Voor al uw algemene vragen en opmerkingen