Organisaties die huisvesting voor arbeidsmigranten aanbieden, kunnen een certificaat ontvangen van de Stichting Normering Flexwonen (SNF). TÜV NORD collega Tamara Spang mocht onlangs dit keurmerk verzorgen voor Flexxio Vastgoed.
“De Stichting Normering Flexwonen beheert de registers van ondernemingen die voldoen aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten. SNF besluit op basis van rapportages of er een registratie kan plaatsvinden. Bij zo’n opname in het register toont de onderneming aan dat zij voldoen aan de norm,” legt Tamara uit. “Het is geen officiële verplichting, maar steeds meer gemeentes eisen het wel. Het is voor een bedrijf ook een manier om zich te onderscheiden in de markt en ’zakenrelaties’ willen graag dat je een SNF-keuring hebt op een pand. Het is goed voor je uitstraling en je geeft als onderneming de garantie af dat je goede huisvesting aanbiedt.”
Jeffrey van Gestel had nog geen ervaring met het SNF-keurmerk. Zijn bedrijf Flexxio Vastgoed houdt zich bezig met het verhuren van appartementen en kamers. “Een van de panden die ik beheer is een hotel in Rijen, waar arbeidsmigranten wonen. De nieuwe eigenaar vond het van groot belang dat er heel snel een SNF-keurmerk op zou zitten. Omdat ik dit pand beheer namens de eigenaar, ben ik verantwoordelijk voor de certificering. Maar dit was helemaal nieuw voor mij. Gaan we aan alle voorwaarden voldoen om door de keuring te komen? Dat vond ik best spannend.”
SNF-keurmerk
“Ik had eerst contact met een andere partij, maar dat voelde niet zo goed. Een zakelijke relatie raadde mij toen aan om Tamara te bellen. Vanaf het eerste moment had ik een goed gevoel bij TÜV NORD. Tamara legde duidelijk uit wat ik moest doen en zei dat zij de rest zou verzorgen. Dat stelde me gerust. Ik merkte dat Tamara er veel verstand van had. Ik heb wel meteen aangegeven dat het best een ingewikkelde zaak zou zijn. Omdat het razendsnel moest, beloofde ik op taart te trakteren als het zou lukken.”
Het proces van SNF aanvragen
Het aanvragen van het SNF-keurmerk gaat volgens een vast proces, legt Tamara uit. “Wanneer de klant bij ons komt met een aanvraag, proberen we hem zo goed mogelijk op te vangen en te begeleiden in het proces. We leggen uit wat er allemaal aangetoond en aangeleverd moet worden. Ook vertellen we waar eventuele uitdagingen kunnen liggen. Ik mag geen advies geven, maar ik probeer de klant natuurlijk wel zo goed mogelijk te helpen. Wanneer alles compleet is, wordt een afspraak ingepland voor de keuring.”
In het geval van Flexxio Vastgoed heeft planner Jolanda de afspraak gemaakt. “Dat was nog best een uitdaging, maar ik probeer altijd flexibel mee te denken. Goed samenwerken vind ik heel belangrijk”, vertelt Jolanda. “Er werden twee inspecties uitgevoerd, want SNF kent twee varianten: SNF administratief en een inspectie van de locatie. Dat laatste heeft Ruud Francissen gedaan. De administratieve inspectie werd uitgevoerd door Bart Velo. Deze inspecteurs maken een rapport en wanneer het pand aan de norm voldoet, komt er een vermelding in het SNF-register en een sticker op het pand.”
Flexibiliteit in samenwerken
“Het was allemaal even spannend, maar het is gelukt. Met kunst en vliegwerk, want tijdens de keuring zat ik zelf nog in Spanje”, vertelt Jeffrey. “Ik vind dat ze er echt alles aan gedaan hebben om te zorgen dat wij ontzorgd werden. Ze hebben ons goed door het proces heen getrokken. In sommige dingen ben ik zelf niet zo attent geweest, bijvoorbeeld met het snel aanleveren van informatie, door de drukte die ik had bij Flexxio. Maar uiteindelijk is het goed gekomen, door goed samenwerken en communiceren. Ze hebben laten zien dat de klant belangrijk is. Zo heb ik het in ieder geval wel gevoeld. Dat probeer ik zelf ook uit te stralen naar mijn klanten. Een stapje extra zetten is soms nodig om te zorgen dat de klant met een relaxed gevoel zijn eigen ding kan blijven doen. Want omdat dit voor mij wel heel belangrijk is, moet ik kunnen rusten op de kennis en knowhow van TÜV NORD.”
Stapje extra
“Het stapje extra was dat we weinig tijd hadden. Dus we moesten heel snel schakelen. Maar bepaalde dingen vond ik lastig om aan te leveren, omdat het allemaal nieuw was. Dus ze hebben soms wel twee, drie keer de extra uitleg moeten geven. Dat vind ik een stapje extra. Daardoor kostte het mij geen extra moeite om toch dat keurmerk te krijgen. Dus ja, dat is heel goed.”
Tamara glimlacht: “Ontzorgen is een cliché woord. Maar dat is het wel, dat doen we eigenlijk bij alle klanten. Je hebt toch een bepaalde connectie met de klant. Leuk contact vind ik belangrijk, dat is onze extra service die we aanbieden. Door het luchtig te houden, krijg je een goede klik met elkaar.”
Jaarlijkse controle
Elke onderneming die zich aanmeldt bij de Stichting Normering Flexwonen wordt jaarlijks gecontroleerd. Voldoet de huisvesting niet en worden zaken niet tijdig hersteld, dan wordt de aanbieder van de huisvesting geschorst en uiteindelijk uitgeschreven uit het register van de SNF. “Volgend jaar zijn ze weer aan de beurt voor de keuring. SNF verstuurt continueringsbrieven, of eigenlijk zijn het automatisch gegenereerde e-mailberichten. Daarin staat de uiterlijk-datum wanneer het bedrijf weer op moet gaan voor de SNF-keuring. Wij hangen op tijd aan de bel, want op die datum verloopt het ook echt.”
Meer lezen over het SNF-keurmerk?
Heb je een vraag over SNF of over een ander keurmerk zoals SNA, ABU, NBBU, ZZP bemiddeling, OSB of het SZP-keurmerk?
Bel dan naar 0499 – 339 525.
Onderwerpen: