Jumbo-ondernemer Radjen Lochan hecht veel waarde aan gelijke kansen voor iedereen. Zijn inzet voor inclusief handelen en streven naar diversiteit, is aangetoond met het behalen van het I’M certificaat. “Het is een mooie bevestiging dat we de dingen goed aanpakken.”

Lochan, die al ruim tien jaar franchisenemer is en eigenaar van drie Jumbo-vestigingen (Enschede Lage Bothof, Enschede Stokhorst en Glanerbrug), benadrukt de diversiteit onder zijn personeel: “We hebben in alle winkels een gezonde mix van mensen. Bij sollicitaties discrimineer ik niet. Wij staan open voor alle meningen, kleuren en rassen. Dat vind ik belangrijk.”

IM certificaat

Op de foto zie je van links naar rechts: Jeroen Dijkstra (Stage coördinator Het Stedelijk Diekman), Femke ter Horst (teamleider bovenbouw Het Stedelijk Diekman), Karin van Zeijl (TÜV NORD Nederland), wethouder Arjan Kampman (Gemeente Enschede), Radjen Lochan (eigenaar Jumbo Stokhorst) en Maike Warrink (Directeur Het Stedelijk Diekman).

Zijn visie sluit aan bij die van Stichting Practicum, de organisatie die het I’M certificaat uitgeeft: “I’M geeft aan dat een organisatie methodisch inclusief is. Dat wil zeggen dat inclusiviteit verweven is met de bedrijfsvoering. Een I’M gecertificeerde organisatie is feitelijk anti-discriminerend en omarmt de diversiteit van Nederland.” Jeroen Dijkstra, adviseur bij de stichting, licht toe: “Onze maatschappij wordt steeds diverser. De daaraan gerelateerde kansen-ongelijkheid op de arbeidsmarkt kan leiden tot werkloosheid onder mensen die wel graag willen werken, maar nergens terecht kunnen. Een inclusief beleid is belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt, ongeacht geslacht, afkomst, geloofsovertuiging of seksuele voorkeur.”

I’M certificering audit

 Het I’M certificaat is relatief nieuw. Een onafhankelijke TÜV NORD audit controleert of de betreffende onderneming voldoet aan de eisen die in de norm staan. “Dat viel erg mee; in één ochtend waren we klaar”, vertelt Radjen Lochan. “We hadden een lijst gekregen van wat we moesten voorbereiden. Dat hebben we opgezocht en klaargelegd. De auditor heeft alles doorgenomen met onze bedrijfsleider. Het is heel vlot gegaan. De opmerkingen die we kregen, hebben we teruggespeeld naar Jumbo.” Lochan licht toe: “Ik heb 400 man in dienst en ook een HR-dame. Wij hebben veel handboeken en procedures, anders werkt het bij ons niet. Dus we waren goed voorbereid.”

Praktijkopleider

Een vereiste voor het I’M certificaat is dat de ondernemer samenwerkt met scholen en opleidingsinstanties om jongeren en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Lochan is praktijkopleider; hij heeft BOL-leerlingen en BBL-leerlingen. Sinds de zomer is er ook een samenwerking met het Stedelijk Diekman in Enschede. “Dat is een praktijkschool voor leerlingen op die in regulier onderwijs moeilijk meekomen. Zij kunnen bij ons stage lopen of een meerjarig leertraject volgen. Het uiteindelijke doel is dat ze groeien naar een betaalde baan.”

“In groepen van zes tot acht leerlingen lopen ze hier stage, met een begeleider van school erbij. Ze doen basale, praktische taken als inpakken, spiegelen en schoonmaken; proberen verschillende werkzaamheden uit om te ontdekken wat ze leuk vinden. Het is een heel praktische opleiding, waarbij ze vooral leren hoe het is om te werken en dat ze op tijd moeten komen.”

Lochan denkt even na en zegt dan: “Het zijn kinderen met een rugzak, de een nog groter dan de ander. Ze hebben soms een onprettige thuissituatie, een beperking of een stoornis. In deze maatschappij vallen ze een beetje tussen de wal en het schip. We proberen wat voor hen te betekenen. Ik hoop dat ze goed terecht komen, dat ze in de toekomst een veilige plek hebben waar ze kunnen werken. Dat is het. Niet meer en niet minder.”

 

Steun gelijke kansen voor iedereen en ontdek hoe jij ook kunt bijdragen. Samen maken we het verschil!

I'M Certificaat

Informatie en offertes voor certificering

Afdeling Sales Certificatie
Tel.: 0499 - 339 525

 

Onderwerpen:

diversiteit inclusie

mail icons 2

Stel uw vraag over

Certificering van managementsystemen, keurmerken en andere schema's

Planning en service voor certificering

Customer Service Center Certificatie

TÜV Nederland