vragenlijst interne audit ISO 9001U bent als interne auditor verantwoordelijk voor het beoordelen van de organisatie volgens ISO 9001. U gaat mensen interviewen en middels deze informatie conclusies en acties opstellen. Maar hoe stelt u de juiste vragen? En welke vragen kunt u het beste stellen aan alle verschillende afdelingen? Om u te helpen geven we in dit blog 15 vragen gebaseerd op de ISO 9001 eisen, die u direct kunt toevoegen aan uw interne audit vragenlijst.

Ondanks dat de belangrijkste taak van een interne auditor is om te luisteren, gaat daar iets aan vooraf dat minstens zo belangrijk is. Het stellen van de juiste vragen. Dit kan best een uitdaging zijn omdat de normeisen erg breed zijn omschreven. Hoe vertaalt u de normeisen naar de praktijk? 

We geven u een aantal suggesties voor de (meest voorkomende) afdelingen: inkoop, verkoop en werkvoorbereiding/projectleiding. 

New Call-to-action


15 vragen die u kunt stellen tijdens uw interne audit voor ISO 9001

 

5 vragen voor de afdeling inkoop

1. Kun je vertellen wat je precies inkoopt?

2. Kopen jullie in op voorraad of op order?

3. Wie stelt de inkoopspecificaties op?

4. Wie controleert bij binnenkomst de goederen - en wat doen jullie als hier iets van afwijkt?

5. Hoe worden leveranciers beoordeeld op hun prestaties?

 

5 vragen voor de afdeling werkvoorbereiding/projectleiding

1. Met welke informatie wordt je aangestuurd?

2. Hoe is de planning van de werkzaamheden ingericht?

3. Hoe vindt de overdracht/vrijgave naar de uitvoering plaats?

4. Hoe vindt de terugkoppeling plaats met betrekking tot afwijkingen in de uitvoering?

5. Als je een top tien zou mogen opgeven van zaken die je werk verstoren, wat staat dan op 1? Voel je de vrijheid dit bespreekbaar te maken?

 

5 vragen voor de afdeling verkoop

1. Hoeveel onderhandelingsvrijheid heb je in je rol als verkoper? (Kortingen geven etc.)

2. Hoe worden verkoopprestaties gemeten? (omzet, offertescore)

3. Wie beoordeelt de klantopdracht? En wie geeft de verkooporder vrij voor verwerking?

4. Krijg je weleens klachten van klanten en hoe ga je hiermee om?

5. Hoe scoren we op klanttevredenheid?

 

Haal meer uit uzelf en uw interne audit 

Goede vragen stellen is één van de vaardigheden die nodig zijn om uw rol als interne auditor een succes te maken. Wilt u op alle vlakken uw rol een succes maken? Download onze gratis 'Interne Audits Gids: Voor het verhogen van uw toegevoegde waarde' vol praktische tools en handvatten waarmee u meer uit uzelf en uw interne audits kunt halen. 

U kunt de Interne Audits Gids hier downloaden.


New Call-to-action




Onderwerpen:

Kennis van KAM ISO 9001 interne audit

mail icons 2

Stel uw vraag over

Certificering van managementsystemen, keurmerken en andere schema's

Planning en service voor certificering

Customer Service Center Certificatie

TÜV Nederland