TÜV Nederland 40 jaar

TÜV NORD Nederland bestaat 40 jaar. Welke ontwikkelingen in de certificering en keuring hebben zich de afgelopen 40 jaar voorgedaan en hoe bewoog TÜV NORD zich daarin? We nemen een aantal ontwikkelingen met u door.

De jaren 80

Margaret Thatcher, Flodder, de walkman, Madonna, de eerste personal computer en heel veel haarlak. Zo maar wat dingen die de jaren 80 typeren. Maar de jaren 80 zijn ook het moment waarop de Duitse TÜV-organisaties voor het eerst buiten de landsgrenzen treden. In 1981 werd in Den Haag TÜV Nederland opgericht. Toen nog enkel een inspectie-instelling met als enige klant Shell.

Met de groei van de industriële productie kwam er in de jaren 1980 een focus op het voortdurend verbeteren of minimaal waarborgen van een bepaald niveau van kwaliteit. Het ontstaan van de ISO normen is hier een logisch gevolg van. In 1987 ontwikkelde ISO in samenwerking met deskundige internationale commissies en organisaties de ISO 9000 serie. ISO 9001 is hiervan verreweg de bekendste norm. Ook TÜV Nederland ging hierin mee. Eind jaren 80 verhuisde TÜV Nederland naar Eindhoven en werd er ook gestart met de certificatie activiteiten. In augustus 1988 was de ISO 9001 de eerste accreditatie die verkregen werd.

De jaren 90

In de jaren 90 neemt certificatie een grote vlucht. De Paarse kabinetten voerden een beleid van deregulering, zelfregulering, een terugtredende overheid en marktwerking. Certificaten werden een middel voor deze zelfregulering. Het VCA-schema is een mooi voorbeeld van deze ontwikkeling. De veiligheidschecklijst is ontstaan uit een eisenlijst op het gebied van veiligheid die opdrachtgevers, zoals Shell en ESSO, stelden aan onderaannemers. Dit verspreidden zich vervolgens als een olievlek; steeds meer opdrachtgevers gingen deze eisen verlangen van hun onderaannemers. Zo ontstond er een overkoepelende stichting die de checklijst ging beheren en de werkwijze die we heden ten dage kennen.

Een ander belangrijk ijkpunt in de jaren 90 is de invoering van de Richtlijn Liften in 1997. Vanaf dan is het grootste gedeelte van de liften type gecertificeerd. Dit zorgde er, naast aanscherping van normen en schema’s, voor dat de veiligheid toenam. Ruud Baetsen, Technisch Manager Liften, benoemt daarvan ook een nadeel: ‘‘Alle liften werden meer eenheidsworst, in principe minder uitdagend om te keuren.’’

De jaren 00

TÜV Nederland startte begin jaren 2000 met (periodieke) inspecties. In eerste instantie met het keuren van hijs- en hefmiddelen. In 2005 wordt dit uitgebreid met een afdeling liftinspecties en in 2007 met inspecties op speeltoestellen en attracties.

In 2005 fuseren RWTÜV (moedermaatschappij TÜV Nederland) en TÜV NORD en ontstaat de TÜV NORD GROUP. Met deze fusie vielen geen ontslagen en kon de “One Stop Shopping” filosofie extra wind in de zeilen krijgen.

In de jaren 2000 blijft de populariteit van certificatie groeien. De afslanking van de overheid en een overheid die vraagt om toezicht op naleving, zijn daarvoor belangrijke stimulerende factoren. Bij TÜV Nederland breiden de activiteiten en accreditaties zich dan ook uit. Om maar wat voorbeelden te noemen: in 1999 verkregen we al de accreditatie voor ISO 14001, VCA/VCU accreditatie was ook al binnen en in 2005 was TÜV Nederland trots om voor het eerst in haar bestaan een apotheek te certificeren, want ook een HKZ accreditatie was in het bezit.

Vanaf augustus 2008 vindt er een belangrijke organisatiewijziging plaats binnen TÜV Nederland. Lex Boon is aangesteld als directeur en hij bracht focus aan in de dienstverlening. TÜV Nederland ging van vijf naar twee business units. We namen afscheid van de business units training, persoonscertificatie en radiation protection en hielden certificatie en inspectie over. Zo werd de basis gezet voor de TÜV Nederland organisatie zoals we haar vandaag de dag nog kennen.

De jaren 10

Eind jaren 00 en beginjaren 10 waren voor het bedrijfsleven niet altijd makkelijk. We zagen bij onze klanten veel bezuinigingen, reorganisaties en zelfs faillissementen. TÜV Nederland had de reorganisatie al achter de rug en begon met het uitbouwen van haar positie. In 2013 nam Edwin Franken, eerst nog als adjunct directeur en vanaf 2015 als managing director, het stokje over van Lex Boon, die voor TÜV Nord in Azië aan de slag ging.

Een van Edwins eerste wapenfeiten als directeur wat het opzetten van Competence Center Amusementspark in 2016. In de moederorganisatie in Duitsland werd erkend dat we in Nederland succesvol zijn in attractieparken. Dus werd TÜV Nederland gevraagd een wereldwijde Competence Center op te zetten. De bedoeling was om deze activiteiten in andere landen ook meer te ontplooien, kansen daar te pakken en eventueel mensen op te leiden.

Onze auditoren benoemen als belangrijk ijkpunt dat in 2015 de High Level Structure geïntroduceerd werd. Hiermee werd het risico gestuurd denken en werken in de ISO 9001 norm doorgevoerd en later werd deze structuur op alle ISO normen toegepast. Daarmee ging een managementsysteem van directief - zo moet het en dit moet je vastleggen - naar een managementsysteem wat meer afgestemd werd op de werkelijkheid, met dus veel aandacht voor risico’s en kansen.

Het dienstenpakket van TÜV Nederland werd de afgelopen jaren ook nog uitgebreid door diverse overnames. Elektrische inspecties werden toegevoegd, door overname van een deel van Vinçotte Nederland, en financiële inspecties (SNA, SNF, Abu-keurmerk, NBBU-keurmerk, etc.) werden toegevoegd door overname Qualitatis Inspectie.

De jaren 20 en verder

De jaren 20 begonnen rumoerig met de welbekende Coronapandemie, die ons vandaag de dag nog steeds uitdaagt. Dit heeft wel gezorgd voor een snellere intrede van het remote (op afstand) auditen. Collega Ruud Baetsen ziet dit misschien ook nog wel zijn intrede doen in de inspectiewereld, maar wel pas in de verre toekomst. 

Alja Wiers, senior lead auditor in de zorg, ziet dat de Corona pandemie ook zijn weerslag zal hebben op de zorg en dat de patiënt/cliënt meer op 1 zal komen te staan en dat beslissingen meer in overleg met de arts i.p.v. door de arts worden gemaakt.

Bennie Toebes, lead auditor/kwaliteitsmedewerker, verwacht dat de High Level Structure van de ISO normen nog verder doorontwikkeld zal worden, waardoor andere normen overbodig worden dan wel tot een minimum beperkt worden.

Maar onze collega’s verwachten vooral een verdere groei op het gebied van digitalisering en MVO. Op dat eerste zitten ze soms met smart te wachten, om hun werkzaamheden flexibeler en efficiënter te maken. MVO zien onze collega’s ook steeds meer terug in de markt en TÜV Nederland, dat vanaf 2023 de naam van de moedermaatschappij TÜV NORD is gaan dragen, is er ook al druk doende mee. Om zo ook de komende 40 jaar ook relevant te blijven!

 

Onderwerpen:

Alle onderwerpen Wetgeving Certificeren inspectie

mail icons 2

Stel uw vraag over

Certificering van managementsystemen, keurmerken en andere schema's

Planning en service voor certificering

Customer Service Center Certificatie

TÜV Nederland