TN_20160203_0598

Een pretparkbezoek gaat natuurlijk om plezier, opwinding en de beleving van het park. Veiligheid is daarbij een gegeven en we zijn al lange tijd grootschalig bezig met de fysieke veiligheid van attracties zoals achtbanen, waterglijbanen en alles er tussenin. Echter wordt het digitale aspect onderbelicht. Met het toenemende gebruik van technologie in pretparken is er een groeiende bezorgdheid over de cyberveiligheid. We leggen uit waarom we ons hierover zorgen maken.

1. Veiligheid van bezoekers

De veiligheid van passagiers zou altijd de topprioriteit van pretparken moeten zijn. En dat is het meestal –gelukkig- ook. Toch kunnen cyberaanvallen op attracties leiden tot ernstige veiligheidsrisico's en in het ergste geval tot verwondingen en ongevallen.

Nu de technologie voortschrijdt en attracties steeds geavanceerder worden, is de kans op een inbreuk op de cyberbeveiliging groter dan ooit. Cyberbeveiligingsmaatregelen zijn noodzakelijk om de bezoekers van het park veilig te houden. Dit wordt in de praktijk gebracht door bijvoorbeeld een apart wifi netwerk voor attracties te hebben, naast dat van de organisatie, openbare wifi of eventueel andere attracties.

2. Bescherming van gevoelige informatie

Pretparken verzamelen gevoelige informatie zoals namen, contactgegevens en betalingsgegevens van hun bezoekers. Deze informatie is essentieel voor hun bedrijf, maar trekt ook cyberaanvallers aan. Als de parken niet over adequate cyberbeveiligingsmaatregelen beschikken, is het voor hackers gemakkelijk om toegang te krijgen tot deze informatie, wat leidt tot financiële verliezen en reputatieschade. Cyberaanvallen op attractieparken zijn ook op het dark web gemeengoed geworden en kunnen ernstige gevolgen hebben.

Zo is in maart 2023 nog een Spaans pretparkgroep slachtoffer geworden van een cyberaanval. De cybercrime groep beweerde gevoelige informatie te hebben gestolen. De pretparkgroep heeft de Spaanse autoriteit voor gegevensbescherming en wetshandhavingsinstanties op de hoogte gebracht van het incident en heeft extra maatregelen genomen om de cyberbeveiliging te versterken.

Dit Spaanse voorbeeld maakt de zorgen niet meer theoretisch, maar daadwerkelijke praktijk en een realistisch scenario.

3. Reputatie

Een inbreuk op de cyberbeveiliging kan de reputatie van een pretpark aanzienlijk schaden. Wanneer een park nalaat om cybersecuritymaatregelen te implementeren, laat het zien dat ze de veiligheid van hun bezoekers niet serieus nemen. Dit kan leiden tot verlies van vertrouwen en een daling van de bezoekersaantallen. Bezoekers kunnen overstappen naar andere parken met betere cyberbeveiligingsmaatregelen, wat leidt tot zakelijke verliezen.

Kortom, cyberbeveiligingsmaatregelen voor attracties zijn essentieel voor de veiligheid, privacy en reputatie van het park. De bescherming van de bezoekers en de gevoelige informatie is noodzakelijk voor het succes en het voortbestaan van het pretpark.

Hoewel er geen waterdichte manier is om cyberaanvallen volledig te voorkomen, kunnen parken de risico's minimaliseren door robuuste cyberbeveiligingsmaatregelen te implementeren. Het is altijd beter om in cybersecurity te investeren voordat er een inbreuk plaatsvindt, dan achteraf met de gevolgen te worden geconfronteerd.

Meer weten over digitale veiligheid bij attracties? Neem contact met ons op. 

 

Neem contact op

Onderwerpen:

Alle onderwerpen informatiebeveiliging was Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen

mail icons 2

Stel uw vraag over

Certificering van managementsystemen, keurmerken en andere schema's

Planning en service voor certificering

Customer Service Center Certificatie

TÜV Nederland