Allcura Thuiszorg is als eerste zorgorganisatie gecertificeerd op basis van een heel nieuw kwaliteitskeurmerk: het Improvement Model. Bijzonder aan het model is dat er geen subsidie aan de ontwikkeling te pas is gekomen; alleen een groot netwerk aan gepassioneerde zorgexperts. Elk met een behoefte aan een eigentijds en klantgericht kwaliteitsmodel. De als eerst gecertificeerde zorgorganisatie Allcura is onderdeel van Lelie zorggroep. Johan van der Ham, voorzitter Raad van Bestuur van Lelie zorggroep: “Het Improvement Model is anders opgezet dan de reguliere keurmerken. Het biedt op gerubriceerde hoofdcategorieën inzicht en probeert het denken vanuit mevrouw Jansen centraal te stellen. Onze organisatie stond mede aan de basis van de ontwikkeling en gebruikt op diverse onderdelen dit model actief.” De officiële uitreiking van het certificaat vond plaats op 19 mei 2015.

Zorgondernemers Esther Nieuwenhuizen en Evelien Verkade staan aan het begin van het Improvement Model: “Ons doel was het fundament van de zorg zo beïnvloeden dat er consistent vanuit de klant wordt gewerkt.” Dat resulteerde in het Improvement Model, in 2013 door de Raad voor accreditatie geaccepteerd. Het model sluit aan bij de hervormingen en eisen vanuit de overheid en omvat verschillende hulpmiddelen, zoals draaiboeken, toolkits en een webbased tool.

 

Van organisatiegericht naar klantgericht

Bianca van der Meer, bestuurder van Allcura: “De denkwijze van het Improvement Model sprak ons erg aan. We maken op deze manier de stap van aanbod- en organisatiegericht naar klantgericht. Het werkt perfect, maar de denkomslag was voor iedereen binnen onze instelling even wennen. Het is echt anders, maar het is het absoluut waard.”

 

Een nieuw geluid

Certificerende instelling TÜV NORD heeft de certificatie verricht én auditoren opgeleid volgens het nieuwe model. Directeur TÜV Edwin Franken reikt het certificaat uit aan het bestuur van Allcura: “Het is tijd voor een nieuw geluid. Daar hoort een kwaliteitskader bij met een scope die de lading dekt.”

 

Zorgresultaten centraal

Het Improvement Model is een keurmerk op basis van productcertificering. Centraal staan de uitkomsten van de zorg en de bedrijfsvoering van een zorgorganisatie bezien vanuit de positie van de klant. Het model biedt zorginstellingen greep op de organisatie, zicht op de klant en ruimte om te ondernemen.

 

Eerstvolgende

Het Improvement Model is geschikt voor elk type zorginstelling. Certificeringen van andere organisaties staan al op de agenda. De eerstvolgende is ambulant jeugdzorgaanbieder DISTINTO.

Onderwerpen:

mail icons 2

Stel uw vraag over

Certificering van managementsystemen, keurmerken en andere schema's

Planning en service voor certificering

Customer Service Center Certificatie

TÜV Nederland