De norm HKZ Kleine Organisaties is herzien en wordt in februari 2021 gepubliceerd. De norm voldoet daarmee weer aan de meest actuele kwaliteitskaders en wet- en regelgeving. We informeren u graag over een aantal verschillen ten opzichte van de huidige versie:
In deze blog hebben we de belangrijkste wijzigingen ingedeeld op basis van de hoofdstukken uit de norm zelf. We gaan hier uit van de indeling van de nieuwe norm (versie 2021) aangezien de indeling ook iets is gewijzigd:
Er zijn een aantal zaken aangescherpt en uitgebreid in de randvoorwaarden van de HKZ Kleine Organisaties 2021. Zo is leiderschap toegevoegd, vergelijkbaar met wat we in andere HKZ normen ook terugzien. Er wordt gekeken of de leiding van de organisatie kwaliteit een warm hart toedraagt en een voorbeeld functie vervuld. Denk bijvoorbeeld aan het volgens procedure werken.
In de missie en visie (van uw organisatie) moeten zorgaanbod en kwaliteitsniveau prominenter worden benoemd. In de missie en visie legt u vast waarom en hoe u zorg verleent. Hierbij wordt verwacht dat u uw zorgaanbod vastlegt; op welke manier wilt u zorg gaan leveren en wat is daarbij voor u belangrijk, denk daarbij bijvoorbeeld aan het centraal stellen van de cliënt. De doelstellingen die gelieerd zijn aan deze missie en visie, dient u te evalueren. Aan de evaluatie van de doelstellingen dient u volgens de 2021 versie een frequentie te hangen. In de HKZ Kleine Organisaties 2010 versie stond dat u de evaluatie ‘regelmatig’ moest laten plaatsvinden, nu wordt er gevraagd om vooraf een termijn vast te leggen en dit ook op te volgen.
De HKZ Kleine Organisaties 2021 versie vereist bovendien expliciet dat u uitsluitingscriteria benoemt en deze ook communiceert. Bepaal welke zorg uw organisatie kan leveren op basis van het personeel en de kennis die u in huis heeft. Vergeet ook niet de doelgroepen waaraan u geen zorg kan leveren, omdat dit niet goed samengaat met uw primaire doelgroep of omdat u hiervoor de kennis of voorzieningen niet in huis heeft.
Nieuw toegevoegd is een contextanalyse, met andere woorden: Wie en wat heeft invloed op uw organisatie en wat voor maatregelen neemt u om hier op te anticiperen? Het is goed om te weten dat een vast onderdeel hiervan de invloed van wet- en regelgeving op uw organisatie is.
Niet nieuw is de risico inventarisatie. Echter, er zijn nu in de prospectieve RI&E bepaalde onderwerpen vastgelegd om te beoordelen:
We willen de volgende aspecten toelichten uit dit hoofdstuk die in de HKZ-norm voor Kleine Organisaties in de 2021 versie zijn gewijzigd:
In dit hoofdstuk zijn transparantie en cliëntveiligheid de sleutelwoorden. We komen in hoofdstuk 3 geen grote veranderingen tegen. Toch vinden we het belangrijk om nog een paar zaken te benadrukken.
Ook dit hoofdstuk was er al. Leren en verbeteren zijn immers een essentieel onderdeel van een kwaliteitssysteem. Het hoofdstuk is wel aangescherpt. Onder andere ten aanzien van incidenten, calamiteiten en klachten. Daarbij zijn de wettelijke regelingen aan de norm toegevoegd:
Ook de organisatie beoordeling is ietwat aangescherpt. Het was al onderdeel van de norm maar daarbij zijn nu de volgende onderdelen expliciet verplicht:
Er volgt een periode waarin u over kunt stappen naar de nieuwe versie. Voor alle certificaathouders geldt een overgangsperiode tot 5 oktober 2023. Op deze datum vervallen alle certificaten op basis van de HKZ Kleine Organisaties 2010 en moeten alle organisaties zijn overgestapt naar de nieuwe versie.
Bij het succesvol opzetten of verbeteren van een managementsysteem komt veel kijken. Vooral als een norm gewijzigd is, is dat het moment om met verbetertools aan de slag te gaan. In de Gids voor het succes van de KAM-coördinator bespreken we alle aspecten van het vakgebied in één document. Zodat u scherper bent op alle factoren die bepalend zijn voor het behalen van uw doelstellingen en de toegevoegde waarde van uw KAM-functie bewijzen.
Download de gids voor het succes van de KAM-coördinator hier.