Als zorgorganisatie is uw hoogste prioriteit het verlenen van goede zorg. Echter, wordt bij aanbestedingen vaak gevraagd om uw kwaliteit aantoonbaar te maken. Het opstellen van een kwaliteitszorgsysteem (managementsysteem) helpt u om aantoonbaar te maken dat u aan gestelde eisen voldoet. Daarmee laat u zien dat u proactief bent in het verbeteren van uw organisatie en dat u voldoet aan wetgeving. Maar welk managementsysteem past bij uw organisatie?
Er zijn verschillende managementsystemen die van toepassing zijn in de zorg. De meest bekende zijn de HKZ-normen, ISO 9001 en de NEN- 15224. Belangrijk is om voor uzelf helder te hebben voor welke norm u als organisatie gaat, want het opzetten van een managementsysteem begint bij de norm. Wij helpen u een eindje op weg door de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende normen door te nemen, zodat u kunt achterhalen welke norm het beste past bij uw organisatie.
HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. HKZ heeft voor ieder specialisme binnen de zorg (jeugdzorg, kinderopvang, apotheken etc.) een aparte norm opgesteld. Deze normen zijn specifiek opgesteld voor Nederlandse zorginstellingen en sluiten aan bij de landelijke richtlijnen.
Omdat bleek dat steeds meer zorginstellingen niet meer pasten in een afzonderlijke HKZ norm is er een nieuwe norm ontwikkeld die toepasbaar is voor iedere zorginstelling, welke dienstverlening dan ook. Ook deze is gebaseerd op de ISO 9001 en geeft handvaten om processen in te richten.
Binnen de zorg bestaan ook kleine organisaties, voor hen is er een aangepaste norm. Wanneer een organisaties aan de volgende eisen voldoet, kan het gaan voor een HKZ norm voor Kleine Organisaties:
De ISO 9001 bevat kwaliteitseisen (denk aan eisen en tevredenheid van klanten, risicomanagement, stakeholdersanalyse en leiderschap) die betrekking hebben op alle aspecten van kwaliteit binnen een organisatie. Deze norm is niet specifiek voor de zorg maar wel goed toepasbaar.
Kenmerken:
De NEN 15224 bevat de basis van de ISO 9001 met daaraan toegevoegd specifieke eisen gericht op de zorg. Het begrip “kwaliteit” is hierin uitgewerkt in 11 kwaliteit thema’s ( kwaliteitsaspecten) als leidraad/basis voor het kwaliteitsmanagementsysteem. Extra aandacht wordt gevraagd voor de opzet en implementatie van het risicomanagement.
Kenmerken:
Wellicht is door bovenstaande informatie voor u al duidelijk welke norm het beste bij uw organisatie past? Zo niet, dan is met een paar vragen al meer duidelijkheid te verkrijgen. Belangrijkste vraag is daarin allereerst wie de doelgroep is van uw zorgorganisatie.
Levert uw zorgorganisatie één soort dienstverlening, bijvoorbeeld ambulante begeleiding, dan is de vervolgvraag of uw organisatie minder dan 10 fte of meer dan 10 fte in dienst heeft. Is dat eerste het geval, dan is HKZ kleine organisaties of HKZ Zorg en Welzijn voor u van toepassing. Heeft u meer dan 10 fte in dienst heeft u nog de keuze uit een branchespecifiek certificaat (HKZ norm gespecificeerd voor uw branche, bijvoorbeeld HKZ apotheek) of geen branchespecifiek certificaat (ISO 9001 of NEN 15224).
Levert uw zorgorganisatie meerdere soorten zorg, bijvoorbeeld zowel verzorging/verpleging van dementerende ouderen als thuiszorg aan huis, dan is de vervolgvraag of u een algemeen kwaliteitscertificaat wilt behalen (Iso 9001) of een kwaliteitscertificaat gericht op de zorg (NEN 15224 of HKZ Zorg en Welzijn).
Het opstellen van een kwaliteitszorgsysteem of kwaliteitsmanagementsysteem helpt u om aantoonbaar te maken dat u aan de gestelde eisen voldoet. Het geeft u handen en voeten om met kwaliteit in de zorg aan de slag te gaan. Maar hoe zet u een kwaliteitsmanagementsysteem op touw?
Met ons stappenplan nemen we u mee in heel het certificeringsproces en kunt u vervolgens goed voorbereid aan de slag met certificering.
Download het stappenplan en krijg handvatten om met certificering aan de slag te gaan.