MENU

Keurmerk sociale ondernemingKeurmerk Sociale Onderneming Nederland en TÜV Nederland zijn per 1 januari een strategische samenwerking aan gegaan. KSO Nederland is de beweging voor organisaties die bij Maatschappelijk Verantwoord en Betrokken Ondernemen de mens centraal zetten. De samenwerking tussen TÜV Nederland en KSO zorgt ervoor dat gecertificeerde organisaties onafhankelijk getoetst kunnen worden en daarmee aantonen dat zij een sociale onderneming zijn.

Wat is het Keurmerk Sociaal ondernemen? 

KSO Nederland heeft als missie om het Nederlandse Bedrijfsleven sociaal te laten ondernemen. Deelnemers van het netwerk, zoals Rabobank en Transavia, wisselen onderling kennis en ervaringen uit met betrekking tot sociaal ondernemen, waarbij de mens centraal staat. Door bedrijven onderling aan elkaar te koppelen worden duurzame relaties gelegd, en kunnen deelnemers elkaar helpen.

De aangesloten bedrijven hebben een gemene deler: goed omgaan met mensen, verantwoord en betrokken omgaan met de wereld. Door het behalen van het KSO keurmerk kunnen organisaties aantonen dat ze ‘sociaal DNA’ hebben, waarmee een betere concurrentiepositie en een positief onderscheid op de arbeidsmarkt gemaakt kan worden.

Waarom we de krachten bundelen

TÜV Nederland maakt zich sterk voor het bevorderen van betrouwbaarheid in en tussen organisaties en voor de consument door aantoonbaar te maken dat aan de gestelde eisen voor betrouwbaarheid voldaan wordt. Daarbij krijgt het in toenemende mate een zwaardere maatschappelijke rol toebedeeld in relatie tot onafhankelijke beoordeling door een steeds transparanter wordende maatschappij. TÜV Nederland gelooft in het belang van onafhankelijkheid als maatschappelijke en kwalitatieve meerwaarde.

André Visser, Directeur KSO Nederland reageert: "Meer en meer mensen willen een betere maatschappij en wereld, en kiezen daar hun werkgever en relaties op uit. Vanuit KSO Nederland faciliteren we dit door kaders te scheppen, kennis en best practices uit te wisselen. Door de samenwerking met TÜV Nederland geven we onze klanten de mogelijkheid om hun sociale initiatieven en activiteiten extern en onafhankelijk te laten toetsen. En dat helpt hen om zich van concurrenten te onderscheiden, zowel op de arbeidsmarkt als in klantrelaties"

Paul van Enckevort, Business Unit Manager Certificatie bij TÜV Nederland zegt: "TÜV Nederland audit al jarenlang schema’s op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals de MVO Prestatieladder. Door alle ontwikkelingen op het gebied van onder andere duurzaamheid, milieu en ketenverantwoordelijkheid raakt het belang en de rol van ‘de mens’ soms ondergesneeuwd. Dankzij onze samenwerking met KSO Nederland kunnen wij klanten nu ook helpen om hun sociale DNA aantoonbaar te maken"

Uw sociale bijdrage uitgedrukt in sociale winst

Bent u actief in sociaal ondernemen? Dan draagt u een steentje bij aan de maatschappij. Het geeft u voldoening om te weten dat deze bijdrage een positief effect heeft. Echter maakt u ze het liefst zo concreet mogelijk wat die bijdrage oplevert. Maar hoe kwantificeert u sociale activiteiten?

KSO Nederland biedt hiervoor uitkomst: naast de uitreiking van het keurmerk, ontvangt u een maatschappelijk aandeel dat laat zien welke ‘sociale winst’ u heeft behaald. U draagt iets bij aan de maatschappij, de aantoonbaarheid verzorgen wij.

Vraag uw Keurmerk Sociale Onderneming hier aan.

Kijk hier voor meer informatie

Onderwerpen:

Alle onderwerpen Certificeren

Auteur

Deel deze pagina

Algemene vragen en opmerkingen

Tüv kantoor

TÜV Nederland

0499 - 339 500

Voor al uw algemene vragen en opmerkingen