MENU

Preventieve maatregelenU bent u aan het oriënteren op kwaliteitsmanagement of een andere vorm van verbetermanagement voor uw organisatie. U komt de termen corrigerende- en preventieve maatregel tegen. Wat is het verschil? In dit blog vertellen we in minder dan 100 woorden wat het verschil is op basis van de norm ISO 9000:

Wat zijn corrigerende en preventieve maatregelen? 

Om deze vraag te beantwoorden, duiken we een norm in die de grondbeginselen beschrijft van kwaliteitsmanagement. De ISO 9000.

In de ISO 9000 vinden we onder hoofdstuk 3.12 'Termen met betrekking tot actie', de volgende beschrijving van de maatregelen:

  • De corrigerende maatregel
    Een actie om de oorzaak van een afwijking weg te nemen en om herhaling te voorkomen

  • De preventieve maatregel
    Een actie om de oorzaak van een mogelijke toekomstige afwijking of andere mogelijke ongewenste situatie weg te nemen

In de norm worden hier twee opmerkingen bij vermeld:

  • Preventieve maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat zich iets voordoet, terwijl corrigerende maatregelen genomen worden om herhaling te voorkomen
  • Er kan meer dan één oorzaak zijn van een (mogelijke) afwijking.

Wat is een afwijking? 

Wanneer u actief bent in Kwaliteit, Arbo en Milieu (KAM) kent u de term wellicht al. Het is een term afkomstig uit de certificering. Tijdens een certificering worden organisaties onafhankelijk beoordeeld middels de externe audit.

Tijdens een externe audit kan er een afwijking, of non-conformity, wordt geconstateerd. Dit betekent dat het systeem van de betreffende organisatie niet aan een norm-eis voldoet. Om de certificering positief af te ronden, dienen organisaties afwijkingen in audits op te lossen.

Versterk uw skills in Kwaliteitsmanagement

Voer uw werk in kwaliteitsmanagement slimmer en doeltreffender uit met behulp van de juiste skills. In de complete Gids voor het succes van de KAM-coördinator delen onze experts de 6 succesfactoren om een succes te maken van uw rol.

Download de Gids voor het succes van de KAM-coördinator

 

Maak een succes van uw rol in KAM en download de Gids

Onderwerpen:

Alle onderwerpen ISO 9001 KAM-vaardigheden

Auteur

Deel deze pagina

Algemene vragen en opmerkingen

Tüv kantoor

TÜV Nederland

0499 - 339 500

Voor al uw algemene vragen en opmerkingen