MENU

ISO 9001_2015.jpg

U bent druk met de overgang van de oude naar de nieuwe ISO 9001 norm. Hier komt een hele hoop bij kijken en het vergt de nodige kennis en inzichten. Met die gedachte organiseerde we onze eerste ISO 9001 kennissessie. Onze specialisten deelden hun kennis wat betreft de belangrijkste wijzigingen, ervaringen en tips. Wilt u hier ook van profiteren? Lees dan ons blog waarin we de meest waardevolle highlights voor u opsommen, zodat u goed bent voorbereid op de overstap!

De belangrijkste inzichten uit de ISO 9001 kennissessie op een rij 

Tijdens de kennissessie stond de overgang naar de ISO 9001:2015 centraal. Vragen als: "Wat gaat er nu veelal mis tijdens de overstap? Wat zijn de belangrijke wijzigingen en wat zijn onze ervaringen met de norm?" werden beantwoord door onze inhoudsdeskundigen en op die manier proberen wij iedereen te voorzien van de benodigde kennis en een stap in de goede richting. We kijken terug en vatten de belangrijkste inzichten voor u samen: 

1. Norm interpretatie: auditor VS. organisatie 

Tijdens de inhoudelijke presentatie over de ISO 9001 certificering, vroeg een van onze deelnemers: “Hoe zorg ik ervoor dat ik me op dezelfde pagina bevind als de auditor - ten tijde van de externe audit?

Hendrik Schoenmakers – inhoudsdeskundige bij TÜV Nederland antwoordde hier op: "Dit is heel lastig. Maar vergeet niet dat een auditor er niet op uit is om opzoek te gaan naar non-conformities, maar juist naar de dingen die u als organisatie wél goed doet! Dit is het uitgangspunt en zo zou u het ook moeten benaderen. Wanneer u kunt laten zien dat u de zaken goed op orde heeft volgens uw eigen managementsysteem, is de interpretatie van een auditor niet relevant. Pas wanneer u beweert de zaken goed op orde te hebben, maar de auditor constateert tijdens een audit iets anders, dan is er reden om uw interpretatie ter discussie te stellen. De oorzaak hiervan ligt echter niet bij het interpretatieverschil, maar bij het voldoen aan de norm. Wanneer u kunt laten zien dat u aantóónbaar voldoet aan de normeis, zal deze situatie zich niet voordoen"

Zie geen belangrijke zaken over het hoofd - Download de ISO 9001:2015  Handleiding

2. Waar gaat het veelal mis?

Om te voorkomen dat u in dezelfde valkuilen als uw voorgangers stapt, bespraken we de zaken waar het veelal mis gaat. Een belangrijk inzicht dat hieruit kwam is dat het vaak misgaat bij de context analyse van organisaties. Men is vaak niet voldoende voorbereid op de omstandigheden, en dan met name het veranderen hiervan. Oftewel, belangrijke punten waar rekening mee moet worden gehouden binnen het managementsysteem.

Wanneer de omstandigheden van uw organisatie veranderen, dan verandert alles mee. U dient hier op voorhand rekening mee te houden en aantoonbaar op voorbereid te zijn. Dit klinkt logisch, maar hóe doe ik dit?

Door u simpelweg af te vragen welke omstandigheden het succes van uw product of dienst beïnvloeden. Dit kan zowel intern zijn als extern. Vragen van afnemers veranderen; hoe gaat u hiermee om? Heeft u voldoende grip op uw leveranciers? Etc. Door hier continu scherp op te blijven en u af te vragen wat u gaat doen wanneer er iets in deze omstandigheden verandert, bent u goed op weg.

3. Stilstand is vooruitgang

Onze ervaring is dat veel organisaties het liefst zo snel mogelijk opzoek gaan naar de ‘meat’ van de norm - de daadwerkelijke eisen. Logisch, want u hebt waarschijnlijk niet alle tijd van de wereld om u te verdiepen in de materie. Echter mist u hier wel een cruciale stap. Want hoe kunt u beginnen aan het bouwen van een huis, als er geen duidelijk bouwplan klaarligt? In dit bouwplan staat precies wat u wel, en vooral ook niét moet gaan bouwen. Zo werkt het ook met een managementsysteem. Sta eerst even stil bij het begin.

Een van de tips die onze inhoudsdeskundige Hendrik Schoenmakers aan de groep meegaf, was:

Begin altijd vooraan in de norm. De norm is op een logische manier opgebouwd en hoofdstuk 4 kunt u zien als uw vertrekpunt. Bepaal bij deze stap de ‘scope’ van uw organisatie. Daarmee wordt duidelijk: Wat is de bedoeling? Wat ga ik wel doen? Wat ga ik niet doen? Wanneer dit duidelijk is, kunt u prima door naar de eisen in hoofdstuk 5”


Bent u nog niet uitgeleerd? Download de ISO 9001 Handleiding

Tijdens de kennissessie heeft u hopelijk al heel wat kennis opgedaan over de ISO 9001 norm en wat de wijzigingen inhouden. Nu wilt u aan de slag voor uw eigen organisatie! U wilt de wijzigingen toepassen op uw organisatie daar waar nodig. Om u die extra stap te laten zetten, hebben we een ISO 9001 Handleiding ontwikkeld waarin onze specialisten ook aan het woord zijn. Zo kunt u door de bril van een auditor een audit doorlopen!

Download de handleiding hier.

 

ISO 9001 Handleiding

 

Onderwerpen:

Kennis van KAM Alle onderwerpen Normkennis ISO 9001

Auteur

Deel deze pagina

Algemene vragen en opmerkingen

Tüv kantoor

TÜV Nederland

0499 - 339 500

Voor al uw algemene vragen en opmerkingen